Hvordan kan en kajak kan hjælpe med at forbedre din fitness?

Sponsoreret indhold

Bored af samme gamle gym rutine? Har du lyst til at få frisk luft mens du træner? Se ikke længere end kajaksejlads!

Kajak er ikke bare en god måde at nyde udendørs og have det sjovt på vandet. Det kommer med masser af sundhedsmæssige fordele.

Det kan se let ud, men børst ikke denne fantastiske aktivitet som et afslappet tidsfordriv! Det kan gøre vidundere til din overordnede egnethed, og med tusindvis af floder, søer, reservoirer og oceaner at vælge imellem hele kloden har du altid en ny og spændende oplevelse.

Så hvis du bliver ked af gentagne træningsrutiner, så prøv ikke at kajaksejlads – det kan være så sjovt!

Hvordan kajak bygger fitness

Kernekraft

En stærk kerne bør være grundlaget for din generelle sundhed og fitness. Langt mere end bare abs, det bruges til næsten enhver bevægelse, din krop gør. Det omfatter dine abdominale muskler, nedre ryg, obliques, glutes og bækken.

Fordelene ved at have en stærk kerne er uendelige. En stærk kerne understøtter din bageste ryg og minimerer risikoen for skade, det vil forbedre din fleksibilitet og balance, og det vil forbedre din præstation på tværs af en række andre sportsgrene. Det går langt for at hjælpe dig med at få den meget eftertragtede flade mave !

Kajaksejlads, ligesom opstigning på padle, er fantastisk til konditionering. Den balance, der kræves for at sidde i kajak på rindende vand, arbejder kontinuerligt med din kerne, mens den roterende bevægelse, der kræves til padling mod vandet, opbygger styrke. Så hele tiden du er ude på vandet, vil du give din kerne en god ole ‘træning og blive stærkere i øjeblikket.

Cardio

Cardio behøver ikke at betyde timer på løbebåndet eller hundredvis af omgange i en swimmingpool. Den konstante bevægelse, der kræves til padling i en kajak, øger din puls, får blodet til at strømme og brænde nogle alvorlige kalorier!

Paddling er en stor cardio træning, men da den har lav indflydelse, er det også meget nyttigt for alle at komme sig ud af en skade, der stadig vil få blodet til at pumpe. Den gennemsnitlige person vil brænde omkring 300 kalorier i timen, mens kajak, der også er godt til vægttab.

Øverste krops træning

Den padle bevægelse arbejder dine kerne muskler såvel som resten af ​​din overkrop. Modstanden fra vandet giver dig mulighed for at tone dine arm muskler med hvert slag. Løftevægte er fantastisk, men det er rart at blande det lidt op, så hvorfor ikke skære nogle dejlige muskler ud, mens du udforsker din lokale flod eller strand i kajak?

Ben Toning

Mange mennesker er ikke klar over, at kajakroning også toner dine ben. Selvom du måske ikke bruger dem til at padle, bruger du dem til at lægge pres på at dreje og afbalancere kajakken. Så, mens arme og kerne gør den tunge løft, bliver dine ben roligt også tonet!

Andre sundhedsmæssige fordele?

Mentalt helbred

Afhængigt af hvilken type vand du vælger at kajak ind, kan oplevelsen være afslappende og meditative eller spændende og actionfyldte. Uanset hvad, det er fantastisk til din mentale sundhed! At få en frisk friskluft i det store udendørs er en god stemningsløfter i sig selv, men kombinere det med den endorphinhastighed, du får fra at træne, og du har en opskrift på ren glæde.

At bo i bymiljøer med kunstig belysning, forurening og alle de stresser i det daglige liv kan medføre, at forskere kalder kognitiv træthed. At være ude i naturen, selv om det kun er kort tid, giver din hjerne en pause og lader dig føle sig udhvilet.

Stress relief

Regelmæssige kayakere over hele verden sværger, at kajaksejlads er fantastisk til at reducere stress. Hvis du har en hård uge, går ud i naturen, hjælper du med at slappe af og glemme dine problemer. Forskere siger, at at være på eller i nærheden af ​​vand er fantastisk til stress relief. Det kan øge frigivelsen af ​​dopamin, som er en hjerne kemikalie forbundet med den følelsesmæssige god følelse.

Vitamin D

En af de sværeste vitaminer at komme fra mad, er D-vitamin mest forbundet med solskin. Brug kun 15 minutter ud i det naturlige sollys giver dig nok D-vitamin til aktivt at reducere depression og angst. Og hvis det ikke er nok, vil det også forbedre din søvn.

Så hvad venter du på?

Ung mand skubber en kano i vandet, mens en kvinde sidder på kanoen. Par går til kajakroning i søen på en sommerdag

Giv dit motionscenter skov og tag ud for at nyde naturen i din kajak. Du kan se utallige fysiske fordele i form af toning, styrkelse og potentielt vægttab, samtidig med at du høster de psykologiske og mentale sundhedsmæssige fordele. Det er en win-win!

Om forfatteren: At hjælpe begyndere med at forstå det grundlæggende i kajak, Mark fra kayakguru.com hjælper også amatør paddlere til at forbedre deres spil og fitness niveauer. Kayak Guru skriver også om fiskeri, camping og stå op paddleboarding.

Kommentarer og diskution